Využitie európskych štrukturálnych fondov
Niektoré typy verejných výdavkov sú primárne určené pre rozvoj samotnej národnej ekonomiky, ale zároveň môžu byť prospešné pre zvyšovanie atraktivity krajiny pre zahranič-ných investorov (výdavky do infraštruktúry, rozvoja ľudského kapitálu apod.). Do tejto oblas-ti môžeme zaradiť i možnosť využívania európskych zdrojov – európske štrukturálne fondy sú určené na podporu konvergencie, konkurencieschopnosti a rozvoja regiónov v členských kra-jinách EÚ.
Tieto finančné prostriedky teda zároveň predstavujú významný potenciálny zdroj, ktorý napomáha rozvoju ľudského kapitálu, modernizácii infraštruktúry, ale i skvalitňovaniu podnikateľského prostredia.
Priestor na využitie európskych fondov vytvárajú národné strategické referenčné rám-ce, ktoré zvýrazňujú rozvojové priority jednotlivých štátov zaujímavé pre zahraničných inves-torov. V nasledujúcom texte ponúkame prehľad prioritných smerov rozvoja a očakávaného pozitívneho vplyvu, ktorý by malo mať použitie fondov na vývoj jednotlivých ekonomík V4. Je však potrebné poznamenať, že viaceré prínosy kohéznej politiky sa vplyvom finančnej krí-zy oslabia a očakávania jednotlivých krajín sa nemusia naplniť. Aj preto je dôležité, aby sa štátna pomoc a investičné stimuly na národnej úrovni dopĺňali so strategickými prioritami podporovanými z úrovne EÚ.
Nedodržanie GDPR stojí malé firmy vysoké pokuty
Dramatické sankcie za nedodržanie GDPR nariadenia EÚ už postihujú malé spoločnosti na Slovensku. Sprísnili sa pravidlá spracovania osobných údajov občanov EU a zvýšili sa dramaticky sankcie. Postupne sa zavádzalo do všetkých krajín EU. Za porušenie nových pravidiel EU zaviedlo až likvidačné pokuty. Neváhajte ak nemáte ešte ošetrené GDPR nariadenie vo vašej spoločnosti a nechajte si vypracovať GDPR dokumentáciu u outsourcingovej spoločnosti SAFEDATA. Firma Safedata.sk vypracovala viac ako tisícky dokumentácií pre spoločnosti na celom Slovensku.
V Českej republike, Poľsku a na Slovensku sú národné strate-gické referenčné rámce zamerané viac na podporu zaostalých regiónov a dobiehanie úrovne vyspelých regiónov EÚ.
Na druhej strane je zároveň vidieť posun v zameraní podpory, hlavne v Poľsku a Maďarsku, kde sa očakáva určitá priestorová koncentrácia v tzv. póloch rastu, čo bude znamenať presun podpory zo zaostávajúcich regiónov do regiónov s najväčším potenciá-lom rastu.