Najväčšie podniky IT sveta
Podniky Microsoft, eBay, Yahoo! a Google, ktoré v minulosti nemali s telefonovaním nič spoločné, budú možno konkurovať tradičným telefónnym operátorom. Vstupujú totiž do rýchlorastúceho podnikania internetového telefonovania. Na rozdiel od bežných telefonických hovorov je hlas pri VoIP (Voice over Internet Protocol) telefonovaní prekonvertovaný na dáta a následne odoslaný cez internet. Poskytovatelia hlasových služieb majú s touto technológiou porovnaní s klasickými telekomunikačnými operátormi nižšie náklady a spotrebitelia v kombinácií s pomerne nízkou reguláciou zasa lacnejšie služby. Prísľuby nižších cien u zákazníkov zaberajú. Podľa celosvetovej štatistiky spoločnosti Point Topic vzrástol v roku 2005 počet piatich používateľov služieb VoIP globálne viac ako dvojnásobne. V USA, kde v roku 2004 využívali internetové telefonovanie iba tri milióny ľudí, priláka podľa agentúry IDC možnosť bezplatného alebo výrazne lacnejšieho internetového telefonovania v najbližších štyroch rokoch 27 miliónov nových zákazníkov.
Noví hráči
Internetové telefonovanie láka pozornosť začínajúcich podnikov aj ostrieľaných veteránov priemyslu, ktorí k telekomunikačnému podnikaniu ešte neprivoňali. Napríklad aukčný server eBay kúpil za 2,6 miliardy dolárov luxemburský podnik Skype Technologies, ktorý sa zaoberá VoIP telefóniou. Ak sa Skypu v najbližších troch až štyroch rokoch podarí dosiahnuť stanovené finančné ciele, zaplatí eBay ďalšiu pol druha miliardu dolárov. Ide o najväčšiu kúpu v desaťročnej histórií aukčného servera. Po skončení akvizície plánuje eBay integrovať technológiu Skypu do svojich stránok. „Komunikácia je základom komunity a elektronického obchodu“, zdôrazňuje výkonná riaditeľka firmy Meg Whitmanová. Po úspešnom začlenení technológie VoIP si budú môcť kupujúci a predávajúci aukčného servera prostredníctvom internetu navzájom zavolať a ujasniť všetko o ich obchode. eBay môže pokračovať aj v samostatnom predaji VoIP služieb. Drvivá väčšina ľudí síce používa program Skype na bezplatné hovory medzi počítačmi, no podnik má už dva milióny zákazníkov platiacich za služby s pridanou hodnotou, ako sú telefonovanie na pevné linky a mobily po celom svete vrátane Slovenska. Klienti tiež môžu za mesačný poplatok získať telefónne číslo, na ktoré sa dá dovolať aj z klasických telefónnych liniek. Výnosy na zákazníka však považujú niektorí analytici za slabé miesto Skypu. Ak podnik počítal, že v roku 2005 by dosiahol tržby 60 miliónov dolárov, na jedného platiaceho zákazníka by pripadali príjmy iba tri doláre za rok. „Ak by som bol vlastníkom Skypu a niekto mi ponúkol tri miliardy dolárov, vzal by som si peniaze a utekal,“ povedal telekomunikačný analytik spoločnosti Forrester Lars Godell.