Vedúci pracovníci výkonných útvarov zodpovedných za rozpočet

Zodpovednosť za rozpočet

Ide obvykle o úroveň generálnych riaditeľov útvarov zodpovedných za tvorbu a realizáciu rozpočtu na jednotlivých kapitolách. Na tejto úrovni je potrebné vytvoriť mechanizmus pracovných kontaktov s generálnym riaditeľom sekcie rozpočtovej politiky. Okrem toho, riaditelia týchto útvarov na ministerstve pôdohospodárstva, vnútra, práce a sociálnych vecí, zdravotníctva, dopravy, pôšt a telekomunikácií a ministerstva školstva a ministerstva financií by sa mali stať členmi koordinačnej skupiny pre implementáciu subkomponentu 1.1 Projekt.

Inštitucionálna kapacita pre rozpočtovanie na ministerstve financií a najdôležitejších rozpočtových kapitolách“ a po rozšírení o zástupcov ostatných veľkých rozpočtových kapitol (najmä ministerstva životného prostredia, ministerstva obrany, príp. ďalších) by sa táto skupina mala stať hlavnou konzultačnou skupinou generálneho riaditeľa sekcie rozpočtovej politiky ministerstva financií pre hodnotenie a návrh zmien v rozpočtovej metodike.

Read More

Vedúci pracovníci správcov rozpočtových kapitol, zodpovední za premietnutie strategických priorít do rozpočtu

Vedúci pracovníci

Táto cieľová skupina je kľúčová pre implementáciu rozpočtovania podľa priorít, rozpočtovania orientovaného na výsledky a viacročného rozpočtu, pretože na úrovni kapitol prepája vecnú a rozpočtovú stránku fungovania kapitoly. Táto cieľová skupina sa musí stať garantom funkčnosti horizontálnych väzieb medzi vecne príslušnými útvarmi a útvarmi zodpovednými za prípravu a výkon rozpočtu kapitoly. Už počas prípravy rozpočtu pre rok 2004 sa ukázalo, že implementácia programového rozpočtovania mala lepšie výsledky u tých kapitol, kde táto úroveň riadenia skutočne zabezpečila vertikálne prenos politických priorít do rozpočtu kapitoly a horizontálne prepojenie medzi vyššie spomenutými útvarmi kapitol.

Read More

Členovia vlády a členovia Výboru NR SR pre rozpočet a menu

Vládny členovia

Členovia vlády a parlamentu musia zohrajú dôležitú úlohu pri presadzovaní zmien vyplývajúcich z reformy riadenia verejných financií, predovšetkým pri posilnení úlohy strategického plánovania pri alokácii zdrojov a prechode k rozpočtovaniu orientovanému na výsledky.

Určité prvky strategického plánovania sa v systéme tvorby rozpočtu nachádzajú aj dnes, predovšetkým v podobe programového vyhlásenia vlády a jeho premietnutia do priorít rozpočtových kapitol. Tento prístup však nie je formalizovaný a inštitucionalizovaný, a teda nemá systematický charakter. Cieľom komunikácie vo vzťahu k vláde a parlamentu preto bude po prvé, vysvetliť význam rozpočtovania „zhora nadol“, t.j. podľa priorít s tým, že tento prístup má tak ekonomickú, ako aj politickú dimenziu.

Read More

Reforma riadenia verejných financií – Komunikačná stratégia

Riadenie verejných financií

Vláda vo svojom programovom vyhlásení konštatovala, že jednou z najvýznamnejších úloh vlády v tomto volebnom období bude reforma verejných financií. Okrem reforiem na výdavkovej strane verejného rozpočtu a daňovej reformy je jej súčasťou aj reforma riadenia verejných financií.
Viaceré opatrenia prijaté už počas predchádzajúceho volebného obdobia.

Práce na reforme sa však zintenzívnili najmä od decembra 2002, keď prebiehala prípravná fáza projektu reformy riadenia verejných financií (RRVF). Počas prípravnej fázy vznikla detailná predstava o obsahovej štruktúre a časovom harmonograme implementácie projektu. V apríli vláda schválila Stratégiu reformy riadenia verejných financií. Reforma je podporovaná technickou pomocou a pôžičkou Svetovej banky, ktorá bola podpísaná 6.8.2003 vo Washingtone.

Read More

Reforma riadenia verejných financií v slovenskej republike

Verejné financie

Vláda sa vo svojom Programovom vyhlásení zaviazala znížiť deficit rozpočtu verejných financií do konca jej volebného obdobia (2006) na 3 % z HDP. To by malo okrem zvýšenia udržateľnosti verejných financií taktiež urýchliť formálnu a skutočnú konvergenciu a tým splniť 2 podmienky pre účasť v EMU.

Európske nariadenie GDPR sa začalo týkať všetkých spoločností

Nariadenie GDPR sa začalo uplatňovať rovnako v celej Európskej únii od 25. mája 2018. Dramatické sankcie za nedodržanie GDPR nariadenia EÚ už začali postihovať malé a stredné firmy na Slovensku. Úrady vykonali v roku 2019 viaceré kontroly na správu osobných údajov v malých spoločnostiach. Vo viac ako polovici ustanovili aj následné sankcie. Pre malé a stredné spoločnosti je vhodné vypracovať dokumentáciu GDPR formou outsourcingu. Takúto službu poskytuje napríklad spoločnosť Safedata.sk.

Read More

Verejné financie

Financie verejnosti

Predstavujú sústavu špecifických finančných vzťahov a operácií, ktoré prebiehajú v ekonomickom systéme.

Vzťahy a operácie prebiehajú medzi:
– jednotlivými vládnymi úrovňami navzájom,
– verejnou vládou a ostatnými subjektami v ekonomike.

Prísnejšie pravidlá a vyššie sankcie za nedodržanie GDPR

Na Slovensku vstúpilo GDPR do platnosti 25.5.2018.GDPR je nové nariadenie EP a Rady č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe týchto údajov. Nečakajte a nechajte si vypracovať GDPR od spoločnosti Safedata.sk, ktorá je jednotkou na trhu. GDPR (General Data Protection Regulation) výrazne posilní ochranu osobných údajov v EÚ a na Slovensku. Rozšírila sa aj teritoriálna pôsobnosť, tzn. že sa začala uplatňovať na európske organizácie a aj na organizácie, ktoré nie sú usadené v EÚ, ak ponúkajú služby dotknutým fyzickým osobám v EÚ.

Read More

Štátny rozpočet Slovenskej republiky

Rozpočet SR

V novodobých dejinách po vzniku samostatnej Slovenskej republiky, od 1. 1. 1993 štátny rozpočet je dôležitá časť verejných financií, najdôležitejšia zložka verejných rozpočtov, strategický nástroj na zasahovanie štátu do ekonomiky. Štátny rozpočet je základným ekonomickým nástrojom finančnej politiky štátu (vlády), ktorým sa zabezpečuje rozdeľovanie jeho prostriedkov. Riadi sa nim rozpočtové hospodárenie SR v príslušnom rozpočtovom roku, ktorý je zhodný s kalendárnym rokom.

Štruktúra štátneho rozpočtu SR

Z účtovníckeho hľadiska je štátny rozpočet bilanciou príjmov a výdavkov. Aj štátny rozpočet SR sa skladá z dvoch strán. Zo strany príjmov a strany výdavkov.

Read More

Prebytok, deficit rozpočtu a vyrovnaný rozpočet

Rozpočet

Rozpočtový prebytok sa dosiahne vtedy, ak príjmy štátneho rozpočtu sú za dané obdobie vyššie ako jeho výdavky.Rozpočtový deficit vzniká vtedy, keď výdavky štátneho rozpočtu za dané obdobie sú vyššie ako jeho príjmy.

Vyrovnaný rozpočet sa dosahuje, keď príjmy a výdavky štátneho rozpočtu v danom období rovnajúModerné verejné financie rozlišujú štruktúrne a cyklické deficity.

Štruktúrna zložka rozočtu je aktívna

Read More

Štátny rozpočet

Štátny rozpočet

Štátny rozpočet je ekonomická kategória, ktorá sa vyvíjala spolu s rozvojom výroby a postavením štátu a jeho funkciami.

Štátny rozpočet predstavuje:
peňažný fond,
• bilanciu,
• zákon,
• nástroj fiškálnej politiky

Z fondového chápania je štátny rozpočet centralizovaným peňažným fondom bilancujúcim príjmy a výdavky štátu. Z účtovného hľadiska je štátny rozpočet bilanciou príjmov a výdavkov.

Read More